”Det finns ett intressant globalt perspektiv i dina böcker”

11 oktober, 2016 § Lämna en kommentar

utresetillstand-v3”Det finns en linje och du ska se att du vågar följa den!” När jag läste detta citat var jag redan igång med att skriva min första skönlitterära bok Utresetillstånd (2012). Böcker har alltid varit mitt liv! Att skriva egna böcker kom in först senare. Att börja skriva skönlitterärt, efter flera/många år av vetenskapligt skrivande, blev som en uppmaning för mig att våga följa den egna linjen.

Utresetillstånd blev så småningom recenserad i bl a Göteborgs-Posten av självaste Kajsa Öberg Lindsten, översättare och kritiker. Jag var jättenöjd med recensionen och känner mig, så här fyra år senare, lite mallig när jag nu vet vilket arbete Kajsa höll på med under tiden!! I Utresetillstånd kan ni se de första stapplande, skönlitterära stegen på väg ”hem”.

fv-1Fjärilens vingslag är en fristående fortsättning på min debutroman Utresetillstånd. Handlingen i boken tar avstamp i början av 70-talet. Katarina går sista året på gymnasiet, förbereder sig inför studenten och planerar inför vidare studier när hon plötsligt en dag, på väg hem från skolan, hittar ett brev i brevlådan adresserat till sig. Att brevet kommer att förändra Katarinas liv anar hon inte då men ganska snart upplever hon en öppning genom vilken hon mer eller mindre med glädje självmant passerar. I Fjärilens vingslag kan du följa Katarina och den utländske studenten Vijay några år framåt på deras gemensamma väg…

Jag har fått många positiva kommentarer och feedback på Fjärilens vingslag så här långt. Boken har sålt bra hittills och även försäljningen av Utresetillstånd har återigen tagit fart. Många av mina nya skrivande/läsande vänner har t ex visat stort intresse för böckerna under mitt snabba besök på bokmässan i Göteborg. ”Det finns ett intressant globalt perspektiv i dina böcker”, ropade en nyvunnen bekant till mig som har läst båda böckerna! Och då tänkte jag i första hand på alla kulturer/länder; f d Tjeckoslovakien, Mauritius, Sverige, Frankrike, där handlingen i böckerna utspelar sig, men även de olika system som huvudpersonerna växer upp/lever i (kolonialism, kommunism, västerländsk demokrati) och hur dessa har format deras personligheter och den inverkan de har haft på deras liv. Båda böckerna går att köpa via info@arabela.se eller via återförsäljare på nätet. Jag önskar er en trevlig läsning!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Det finns ett intressant globalt perspektiv i dina böcker”Evas perspektiv.

Meta