Om (att) skriva ett liv

27 januari, 2017 § Lämna en kommentar

utresetillstand-v3Under de här omtumlande månaderna sedan presidentvalet blev avgjort i USA, men säkert även p g a många andra förändringar som sker i samhället runtom mig/oss idag, kommer jag då och då på mig själv att jag befinner mig i ett speciellt känslotillstånd som automatiskt återkopplar mitt rationella jag till en annan tid som för mig liknar dagens. Då var året 1968 och mitt före detta hemland Tjeckoslovakien hade precis blivit invaderat av de sovjetiska och Warszawapaktens ”allierade” trupper. Jag var en nybliven tonåring men känslorna minns jag väl. Åh, de där vibrerande känslor som jag precis lärt mig att känna och som uppstår ur drömmar om frihet. Känslorna som andas framtid och kärlek, de känslorna blev för mig strypta natten till den 21 augusti 1968. Om denna period i mitt liv skriver jag i min skönlitterära debut Utresetillstånd.

1977Året är 1977 och jag (bilden här intill) ska om bara några månader ge mig ut i världen. Mitt utresetillstånd är nästan klart. Jag vet inte riktigt vilket land kommer att bli mitt hemland. Sverige, Mauritius eller Frankrike? Jag har, efter flera överklaganden om att bli antagen till universitetsstudier i mitt hemland, fått ett slutgiltigt avslag på mitt ansökan och bestämt mig för att lämna mitt land med min utländska man som är på väg till forskarstudier i Stockholm och Sverige. fjarilens-vingslag-v9Denna period i mitt liv känns idag ganska surrealistisk och svindlande, precis som den egenskap hos vissa kaotiska system som kallas fjärilseffekten. Fjärilens vingslag är också titeln på den fristående fortsättningen på Utresetillstånd och på mitt liv. Jag berättar för er och samtidigt tänker tillbaka på mina stora drömmar om frihet och de stort utsträckta vingar som har burit drömmarna och mig. Tanken på att människor idag håller på att ge upp sin frihet och sina vingar nästan självmant känns helt omvänt och ganska ofattbart. Har människor inte längre några drömmar idag?

I dagarna har jag påbörjat mitt arbete med det manus som ska blir bok nr 3, med arbetstiteln ”Kvinnor (och män?) som hugger i sten”. Huvudpersonerna, Katarina Levitsky och Vijay Ramdroyal, från två helt skilda kulturer/världar och med olika bakgrund börjar leva ett liv tillsammans i Sverige. Boken kommer att handla om det svåra att bli integrerad i ett nytt land, en ny kultur och om hur den unga Katarina och Vijay i det nya landet ger sig i kast med detta uppdraget men även om flytten till Frankrike och de långa vistelserna på Mauritius. Detta kommer att vara en bok om upprotning, om tårar som rinner och rötter som blöder men även om förankring i allt det nya men framförallt om all den rikedom/erfarenhet/kunskap ett mångkulturellt sammanhang/samhälle för med sig. En bok om att återuppfinna sig själv i ett nytt sammanhang med ett nytt språk.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Om (att) skriva ett livEvas perspektiv.

Meta