Vi är alla emigranter?!

1 april, 2017 § Lämna en kommentar

Det här är Sylvain, min franska kusins son. En fransman, även till utseendet, i verkligheten är han en tredje generationens invandrare i Frankrike. Han är en ättling till slovakiska och turkiska emigranter i Frankrike. Hans farmor Agnès var min pappas syster och min franska faster. (Ni som har läst min första bok, Utresetillstånd, har mött henne där.) Agnès, som har ”gett mig Frankrike”! Förresten, mannen på omslaget på Utresetillstånd är Sylvains far. Min farfar, Stefan Franko hade tyska förfäder. Av efternamnet att döma kom de kanske längre västerifrån än den officiella berättelsen vi känner till i familjen.

För några år sedan åkte Sylvain tillbaka till Slovakien i sökandet efter sina rötter. För att göra historien kort hittade han inte bara sina rötter utan också Slovenka.  SLOVENKA är ett slovakiskt textilföretag. ”Slovenka since 1921” står det på företagets hemsida. Men Slovenka betyder också en slovakiska, en slovakisk tjej. (Jag ska skvallra här lite grann. Sylvain hittade båda i Slovakien 🙂 ) I Slovakien föll bitarna på plats för honom. Och år 2014 startade han tillsammans med sin bror Gil ett eget företag, Beard and Fringe. Under veckan som gått har de lanserat sitt klädmärke i Paris. Och kläderna är förstås tillverkade i Slovakien och är ”Sustainable clothes in cotton and linen for couples in love. Totally organic, irresistibly chic!” Ville bara kort berätta en lång historia som jag återkommer till en annan gång och är faktiskt lite stolt över bröderna. Här finns bröderna live.

Kom på att det är första april idag. Vill bara säga att förutom Frankrike och Slovakien finns min nära släkt bosatt idag i Tjeckien, Sverige, Mauritius, England, Österrike, USA. Nej, det är inget aprilskämt, det är sant. Som sagt, jag tror att vi allihopa är emigranter på ett eller annat sätt. Tänk gärna på det!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vi är alla emigranter?!Evas perspektiv.

Meta