Jag i världen eller länken där emellan

1 juni, 2017 § Lämna en kommentar

Jag vill bara reda ut/strukturera upp för mig/för er, kanske mest för mig, det här med mitt skrivande/mina böcker. Vad som är drivkraften. Motivation. Behov. Vad som är vad. Och om eller hur mina böcker/mitt skrivande hänger ihop.

Jag har också skrivit en annan bok, egentligen min första. Min avhandling i psykologi. Jag tror inte jag har sagt här något om den boken tidigare. Den boken gav mig en struktur, ett skelett skulle jag vilja säga, men framförallt en ribba för allt annat efteråt. Jag kanske skulle ha gjort annorlunda då, mera i min egen takt, i min egen smak, men så här på avstånd till den perioden i mitt liv är jag min handledare/mina handledare inget annat än tacksam för personorienterad psykologi, den teoretiska utgångspunkten för min avhandling.

Den röda boken, min avhandling, är alltså den ribba som jag tror mig eller har önskan om att konvergera mot/närma mig eller det skelett som jag klär med mina ord i allt annat jag sedan dess skrivit. Om den röda boken blev till genom mitt eget sökande efter en plats i samhället/världen (Jag i Världen) så har allt annat jag skapat efteråt styrts av mina egna behov av att verkligen finna den. Finna mig i den!

Senaste artikeln jag läst inom området personorienterad psykologi och som är lite som en ”bibel” för mig just nu är av Jaan Valsiner; ”From Person-Oriented to Person-Centered Psychology: Abstracting Structures of Relationship”. Och personcentrerad psykologi (personen i centrum) säger allt när vi bara tänker efter lite var vi i samhället befinner oss idag?!

Och jag arbetar vidare med min nästa bok med arbetstiteln ”Kvinnor som hugger i sten” och hoppas kunna förstå mera inte bara av länken mellan den röda boken och de två andra men framförallt av den struktur som länken mellan mig och min plats i ”världen” består av. Den gestalt som mäktar mig över tid.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Jag i världen eller länken där emellanEvas perspektiv.

Meta