”Skrivande röster”

20 maj, 2016 § 1 kommentar

Skrivande rösterJag har precis läst Skrivande röster, Inspirationshandbok för skrivsugna av Maria Bielke von Sydow. Maria är författare och precis som jag ger hon ut sina böcker på eget förlag. Och det var exakt denna kombination författare/bokförläggare som ledde till att jag en dag helt av en slump kom in på Marias blogg. Sedan dess tittar jag då och då in och följer hennes arbete trots att vi nuförtiden är vänner på Facebook och följer varandra även där.

Nu till Skrivande röster! Styrkan med handboken är att det går en mycket stark röd tråd genom hela boken. Tråden är ifylld av den inspiration författaren Maria Bielke von Sydow förmedlar, en inspiration som är totalt förankrad i verkligheten. ”Skriv! Prova! Det fungerar!” förföljer mig genom hela boken. Jag skulle nästan vilja kalla handboken för ”KBT i skrivande” (Kognitiv Beteende Terapi).  Centralt i boken är ”Just do it” och ”Learning by doing”. Av bara tankar blir det inga böcker! Vi/Ni som skriver vet hur viktigt men också hur svårt det är att komma igång med skrivandet. Maria Bielke von Sydow fångar något mycket viktigt som inte endast är centralt vid skrivande utan också vid andra aktiviteter, något mera allmängiltigt. Att komma igång, att börja agera! I detta fall att sätta igång ett skrivflöde för, som författaren säger, att skriva är att definiera sig själv. Att identifiera sig som skrivande person… Och det är precis här som författaren nuddar vid något viktigt!

I boken finns porträtt av sex medverkande skrivande röster, sex personer som själva har deltagit i skrivkurs hos författaren Bielke von Sydow. Annike, Britt-Louise, Annika, Hasse och Harriet som förkroppsligar inte bara skrivlust och intresse för berättelse men även handlingskraft, de sätter ord på papper, skrivflödet är igång, skriverfarenhet pågår!

Den röda tråden och förankringen i verkligheten går i dubbel bemärkelse genom hela boken. Som läsare känner man av dels den inspirationen författare till boken förmedlar dels den som de medverkande skrivsugna uppvisar när deras arbete/skrivande mynnar ut i konkreta exempel. Att skriva är att arbeta, skrivprocessen är hela tiden förankrad i det konkreta arbetet.

Boken är verkligen en kavalkad av uppmuntran och inspiration! Och om jag själv ska avslöja vad boken gav mig? Jo, en läsupplevelse där energin sprudlar och en övertygelse om en skrivande gemenskap!

Jag själv är mycket intresserad av den självbiografiska litteraturen/självbiografiskt skrivande. Jag uppskattade både introduktionskapitlet där författaren presenterar sig själv men även de medverkandes presentationerna var av stort intresse för mig. Men jag skulle ha velat att läsa mera om både Bielke von Sydow och deras väg till skrivande/författande men förstår samtidigt att möjlighet inom ramen för denna bok inte fanns.

Inspirationshandbok för skrivsugna, det är precis vad Skrivande röster av Maria Bielke von Sydow är! Den har en klar struktur, är enkel och lättillgänglig, precis som en inspirationshandbok ska vara!

§ Ett svar till ”Skrivande röster”

  • Bielke von Sydow skriver:

    åh så härligt att läsa eva, jag blir varm i hela hjärtat av dina ord och glad över att boken fyller just den funktionen som den har avsikt att göra. att inspirera och konkret hjälpa. och vilken superfräck formulering ”KBT i skrivande”, helt suveränt. den formuleringen kanske jag får använda, med hänvisning till dig såklart, när jag har föredrag mm om Skrivande röster. Jag delar din rec på min blogg och andra soc medier. hoppas det är ok.

    och nästan som ett sammanträffande kan jag meddela att det precis blivit bestämt att det blir en Skrivande röster 2, och där är min tanke att just fördjupa personporträtten och det självbiografiska skrivandet, då jag själv är förtjust i just de bitarna 🙂
    mvh bielke von sydow

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande ”Skrivande röster”Evas perspektiv.

Meta